آشنایی با وت بلاست و کاربردهای آن

آشنایی با وت بلاست و کاربردهای آن

وت بلاست چیست

وت بلاست چیست

وت بلاست چیست
وت بلاست چیست

یکی از روش های پاکسازی آلودگی ها، زنگ زدگی ها و رسوبات از روی سطوح فلزی و غیر فلزی، سندبلاست می باشد که با فشار هوا، مواد ساینده را روی سطوح می پاشند و باعث جداسازی آلودگی ها می شوند. به دلیل تولید گرد و غبار زیاد در روش سندبلاست، روش وت بلاست معرفی شده است که به وسیله ترکیب آب با مواد ساینده از تولید گرد و غبار جلوگیری می شود. در این مقاله می خواهیم به طور کامل با وت بلاست و کاربردهای آن آشنا شویم؛ پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

بررسی تکنیک وت بلاست

دستگاه سندبلاست، دستگاهی است که به وسیله پاشش مواد ساینده با سرعت و فشار بالا به سطح قطعات سبب پاک شدن آن ها از آلودگی هایی مانند زنگ زدگی و رنگ های قدیمی و … می باشد.

این تکنیک دارای انواع مختلفی است که وت بلاست یکی از این انواع می باشد که با نام سندبلاست بدون غبار نیز شناخته می شود.

در پاسخ به این سوال که وت بلاست چیست باید پاسخ داد که این روش  تکنیکی است که در آن روند پاشش مواد ساینده به این صورت انجام می شود که این مواد پس از مخلوط شدن با آب به وسیله یک پمپ مخصوص،  با کمک هوای فشرده شده و یا برخی سیستم های ویل بلاست به جسم مورد نظر برخورد می کنند.

در این تکنیک به این دلیل که در روند انجام کار از آب استفاده می شود، گرد و غباری که در سندبلاست موجود است، مشاهده نمی شود که این مسئله یکی از مزیت های اصلی این روش می باشد.

 به طور کلی می توان گفت غباری که در عملیات بلاستینگ به دلیل برخورد مواد ساینده به سطح مورد نظر به وجود می آید، در این روش که به همراه آب استفاده می شود، تا حدود ۹۰ درصد از بین خواهد رفت.

 البته در روشی متفاوت که سندبلاست با آب می باشد دیگر از مواد ساینده استفاده نمی شود و جهت پاکسازی سطوح، فقط از پاشش آب استفاده می شود که برای مطالعه و آشنایی با این روش می توانید مقاله واتر بلاست چیست را مطالعه نمایید.

به عنوان یکی از کاربردی ترین انواع دستگاه در این تکنیک، می توان به دستگاه وت بلاست نوع سیار و پرتابل نام برد.

از این نوع دستگاه در آماده سازی سطوح انواع قطعات غیر قابل حمل با ابعاد بزرگ استفاده می شود. می توان این دستگاه را به راحتی به منطقه مورد نظر حمل کرده و عملیات پاکسازی را بر روی قطعه انجام داد.

 

کابین وت بلاست
کابین وت بلاست

مواد ساینده مورد استفاده در وت بلاست

در این فرایند از ساینده های مختلفی استفاده می شود که از جمله آن ها می توان به مسباره ، سرباره، سیلیس ، کروزون، گارنت، آلومینیوم، گریت گلس و گلاسبید اشاره کرد.

هر یک از این مواد در پاکسازی قطعات مختلف استفاده می شوند. انتخاب ساینده مناسب با قطعه مورد نظر یکی از مراحل مهم در این تکنیک می باشد.

مزایای روش وت بلاست

این روش دارای مزایای زیادی است که در ادامه با برخی از آن ها آشنا خواهیم شد. یکی از اصلی ترین مزایای روش سند بلاست بدون غبار یا همان وت بلاست که با نام‌ های واتر بلاست و سندبلاست با آب نیز شناخته می‌ شود، جلوگیری از اثرات زیستی نامطلوب روش سندبلاست می باشد.

 در روش سندبلاست غباراتی که در محیط کاربری بر اثر این تکنیک به وجود می‌ آیند، توسط افراد استنشاق شده و یا در هوا پراکنده می شوند که سبب بروز مشکلات بسیار زیادی می شود.

اما در واتر بلاست انتشار مواد ساینده بازگشتی از سطح مواد تا حد بسیار زیادی به دلیل وجود آب کاهش می یابد. بنابراین به طور کلی می توان گفت روش واتر بلاست از لحاظ زیست محیطی، تایید شده می باشد.

 به همین علت بسیاری از صنایعی که در مناطق شهری و مسکونی مشغول به کار هستند، از این دستگاه استفاده می کنند.

ذکر این نکته در این بخش حائز اهمیت است که از این تکنیک به منظور سندبلاست موتورهای غول پیکر مانند موتور هواپیما نیز استفاده می شود.

یکی دیگر از مهم ترین مزایای این تکنیک، پولیش محسوس سطح وت بلاست شده می باشد که نسبت به سطح سندبلاست شده این پولیش بسیار بیشتر است.

 بنابراین سطح وت بلاست شده نهایتا سطحی بسیار تمیزتر از سطح سندبلاست شده ارائه می دهد که همین مسئله افراد ترغیب می کند تا از این روش استفاده کنند.

 

سندبلاست بدون غبار
سندبلاست بدون غبار

 ادامه مزایای سندبلاست بدون غبار

یکی دیگر از مزایای استفاده از این روش استهلاک کمتر قطعات مصرفی سیستم می باشد. این موضوع به این دلیل است که در این روش از آب استفاده می‌ شود و به دلیل وجود آب مخلوط شده با ساینده، یک لایه محافظ تشکیل می‌ شود که بین ساینده و قطعه دستگاه قرار گرفته و سبب محافظت از دستگاه می شود.

 لازم به ذکر است که ضخامت لایه محافظ در فشارهای متفاوت تغییر خواهد کرد.

همچنین از دیگر ویژگی‌ های خاص این تکنیک افزایش سرعت عمل ساب پاشی و رسوب زدایی می باشد. این مسئله به این دلیل پدید می آید که جرم مواد ساینده وابسته به میزان جذب رطوبتی که دارند، هنگام مخلوط شدن با آب، افزایش یافته و سبب افزایش سرعت تکنیک می‌ شوند.

 همان گونه که ذکر شد می توان از اصلی ترین و مهم ترین مزیت های روش سندبلاست با آب، به حذف غبار در داخل کابین دستگاه و همچنین اطراف کاربر نیز اشاره کرد‌.

پرتاب ماسه ها در این روش نسبت به روش سندبلاست دارای برد کمتری بوده و به همین دلیل فضای کمتری را نیز آلوده می کنند.

در آخر از دیگر مزیت های قابل ذکر استفاده از دستگاه وت بلاست می توان به این موضوع اشاره کرد که سطحی که با این روش پاکسازی شده است، رنگ پذیری بسیار عالی خواهد داشت.

 

کاربرد وت بلاست
کاربرد وت بلاست

کاربردهای وت بلاست

کاربران گرامی می توانند در هر کجا که از تکنیک سندبلاست استفاده کرده اند، از تکنیک وت بلاست نیز بهره ببرند. به عنوان مثال به این دلیل که در این روش گرد و غباری تولید نمی شود از آن در نماشویی نیز استفاده می شود که یکی از کاربردهای این تکنیک می باشد.

البته ذکر این نکته در این بخش حائز اهمیت است که افراد به هیچ عنوان نباید از این فرایند در مکان هایی که سیم های برق وجود دارند استفاده کنند. چون در این روش از آب استفاده می شود، ممکن است در محل هایی که سیم موجود است، جرقه و اتصالی پدید آید.

علاوه بر این در قطعاتی که برد الکتریکی دارند نیز نباید از این تکنیک برای پاکسازی استفاده کرد.

بنابراین تمامی کاربران می توانند از وت بلاست با خیال آسوده استفاده کرده و همان کیفیتی را که از سند بلاست دریافت می کنند و یا حتی بیشتر را از این تکنیک دریافت کنند‌.

خرید دستگاه وت بلاست

 افراد می توانند برای خرید این دستگاه با بالاترین کیفیت و به صرفه ترین قیمت به سایت سام بلاست مراجعه کرده و با بررسی ویژگی ها و قیمت انواع مختلف دستگاه، سیستم مورد نظر خود را به راحتی و در کمترین زمان ممکن خریداری کنند.

سایت سام بلاست علاوه بر این فروشنده انواع مختلفی از دستگاه های سندبلاست وشات بلاست نیز می باشد و مشتریان گرامی می توانند با مراجعه به سایت و مشاهده و بررسی کالاها، دستگاه مورد نظر خود و یا تجهیزات مربوط به آن را خریداری نمایند.

 

تماس با سام بلاست

مشاوره رایگان سام بلاست

با ما تماس بگیرید


09125150536

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *