سندبلاست چیست؟

سندبلاست چیست؟

سندبلاست چیست؟

سندبلاست چیست
سندبلاست چیست

سندبلاست چیست؟

می خواهیم در این مقاله با اینکه سندبلاست چیست، خدمات سندبلاست شامل چه مواردی می شود و انواع محصولات مرتبط با عملیات سندبلاست آشنا شویم؛ پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

عملیات سندبلاست چیست؟

سندبلاست عملیاتی است که به واسطه آن ذرات مواد ساینده با فشار هوا روی قطعات فولادی، شیشه ای، چوب، بتن و … پاشیده می شوند تا آلودگی های موجود بر روی سطوح از بین بروند و برای انجام عملیاتی نظیر رنگ کاری و یا حکاکی آماده شوند. پس از عملیات سندبلاست، سطح فلزات یا سطوح دیگری که سندبلاست شده اند دارای خط و خش هایی می شوند که این عمل باعث جذب بهتر و با کیفیت تر رنگ می شود.

مقرون به صرفه بودن و سرعت در عملیات سندبلاست باعث شده است که این روش بهترین روش برای صیقل دادن و زیرسازی سطوح فلزی و غیرفلزی انتخاب شود.

کاربردهای سندبلاست
کاربردهای سندبلاست

کاربردهای سندبلاست چیست؟

از عملیات سندبلاست برای زیرسازی سطوح جهت چسبندگی هرچه بهتر رنگ استفاده می شود.

همچنین از سندبلاست برای زنگ زدایی از سطوح فلزی، عملیات جرم زدایی وپاک سازی سطوح داخلی تویوپ های  مربوط به راکتورها ی پتروشیمی ، عملیات زیرسازی جهت رنگ کاری شناورها و کلیه امور مربوط به رنگ کاری زیر آب استفاده می شود.

جهت انجام عملیات تمیز کاری کلیه آثار تاریخی ومجسمه ها وتمامی مکان های خاص به روش بسیار خاص نیز از عملیات سندبلاست استفاده می شود.

از دیگر موارد کاربردهای سندبلاست می‌توان به حکاکی انواع نوشته و نقش‌های مختلف و برجسته‌کاری آن‌ها بر روی سطوح شیشه‌ای، چوبی، ام‌دی‌اف، کاشی و سرامیک اشاره کرد.

یکی از بهترین روش ها برای پاک کردن و از بین بردن لکه های روغن و گریس که بر اثر مرور زمان بر روی سطح جاده ها جمع می شوند استفاده از یکی از روش های سندبلاست است. در این روش، ترکیب آب داغ، صابون و ماده واسط به طور همزمان بر روی سطح پاشیده می شوند و لکه های روغن را به خوبی از بین می برند.

سندبلاست، یک روش ساده و استاندارد برای جرم گیری دندان است. این روش، باکتری‌های روی دندان را پاک و رنگ دندان را روشن می‌کند. دستگاه مورد استفاده در سندبلاست دندان میکروبلاست است. در اغلب موارد، از جوش شیرین به عنوان ساینده برای جرم‌گیری دندان استفاده می‌شود.

جنس مواد ساینده در عملیات سندبلاست چیست؟

مواد ساینده نظیر سیلیس، مسباره، گارنت، استارولیت  و پوست گردو می باشد که هر کدام کاربردهای مختلف خود را دارند که در اینجا به برخی از آن ها اشاره می کنیم :

ماسه سیلیس :

از متداول ترین مواد ساینده در عملیات سندبلاست ماسه سیلیس می باشد. از ماسه سیلیس در محل هایی استفاده می شود که امکان بازیابی مواد ساینده وجود ندارد. در روش سندبلاست با ماسه سیلیس گرد و خاک زیادی تولید می شود که تنفس این گرد و خاک باعث بیماری های تنفسی در افراد می شود.

گارنت :

ماده ساینده گارنت هم مانند سیلیس جزو مواد ساینده پرمصرف در عملیات سندبلاست است و تقریباً همان کیفیت ماسه سیلیس را بر جای می گذارد با این تفاوت که گرد و خاک کم تری در حین سندبلاست با گارنت تولید می شود.

استارولیت :

استارولیت، مخلوطی از ماسه‌های ریز و درشت است که سیلیس بسیار پایینی دارد. این مواد ساینده برای برداشتن پوسته و خوردگی‌های سطوح فولادی بدون ایجاد گرد و خاک زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تجهیزات سندبلاست چیست؟

تجهیزات سندبلاست که در ادامه معرفی می کنیم جهت عملیات سندبلاست لازم و ضروری است :

  1. دیگ سندبلاست
  2. نازل سندبلاست
  3. کمپرسور هوا
  4. شیلنگ سندبلاست
  5. شیلنگ هوا

البته هر کدام از ملزومات فوق دارای اتصالاتی هستند که در بخش لوازم جانبی سندبلاست با آن ها آشنا می شوید.

تاثیر مشخصات مواد ساینده و کیفیت سندبلاست

هرچه ابعاد مواد ساینده بیشتر باشد، سطحی که سندبلاست می شود زبرتر می شود و چگالی پایین تر مواد ساینده باعث نرم تر شدن سطح می شود. هرچه سختی و چگالی مواد ساینده بیشتر باشد، عمق سایش در سطوح بیشتر می شود.

همچنین مواد ساینده ای که دارای ذرات کروی شکل هستند باعث ایجاد سطح صاف و شفاف می شوند و مواد ساینده ای که دارای ذرات تیز هستند باعث ایجاد سطحی زبر می شوند.

کابین و اتاق سندبلاست چیست؟

کابین سندبلاست
کابین سندبلاست

کابین سندبلاست چیست؟

 کابین سندبلاست یک  محفظه بسته است که به اپراتور اجازه می‌دهد تا ضمن تمیزکاری سطح، مواد ساینده را پس از استفاده بازیابی کند. کابین سندبلاست، معمولا برای تمیزکاری قطعات مکانیکی در ابعاد کوچک تا متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در عملیات سندبلاست توسط کابین سندبلاست، قطعه مورد نظر درون کابین قرار می‌گیرد و کابین بسته می‌شود. سیستم سندبلاست درون کابین قرار دارد.

در این روش  اپراتور دستان خود را وارد حفره‌های مخصوص (دستکش‌ها) می‌کند. بر روی کابین، یک بخش شیشه‌ای وجود دارد که امکان مشاهده و کنترل فرآیند سندبلاست را فراهم می‌کند. در زیر کابین نیز پدالی برای روشن و خاموش کردن دستگاه قرار داده شده است.

اتاق سندبلاست
اتاق سندبلاست

اتاق سندبلاست چیست؟

اتاق سندبلاست در واقع یک مدل بسیار بزرگ تر از کابین سندبلاست است. در این روش، اپراتورها برای تمیزکاری و پرداخت سطوح مختلف وارد یک اتاق می‌شوند.

اتاق‌های سندبلاست و تجهیزات آن‌ها، اندازه‌های بسیار متنوعی دارند. برخی از این اتاق‌ها به اندازه‌ای بزرگ هستند که می‌توانند برای تمیزکاری اشیایی نظیر واگن، تجهیزات صنعتی، ماشین‌آلات، خودرو، تجهیزات ساختمان‌سازی و حتی هواپیما مورد استفاده قرار بگیرند.

مزایای سندبلاست چیست؟

  • اجرای سریع و آسان:  

عملیات سندبلاست نسبتا آسان و سریع است. با این وجود، برای رعایت الزامات ایمنی و اجرایی باید از نیروی کار ماهر استفاده کرد.

  • تمیزکاری سریع و آسان:

علاوه بر فرآیند اجرا، تمیز کردن محیط کار پس از اتمام سندبلاست نیز سریع و آسان است. این ویژگی بر روی کیفیت اجرایی و ایمنی محیط تاثیر می‌گذارد.

  • کیفیت بالا:

استفاده از روش‌های سندبلاست برای تمیزکاری انواع مختلف سطوح، نتیجه قابل قبولی را به همراه دارد.

  • تجهیزات کم:

سندبلاست با استفاده از یک کمپرسور، دیگ و نازل قابل اجرا است و تجهیزات کمی برای این عملیات لازم است.

  • هزینه پایین:

سرعت، کیفیت و نیاز به تجهیزات کم، هزینه تمام شده سندبلاست را نسبت به روش‌های سنتی کاهش می‌دهد.

  • کاربردهای متعدد:  

فرآیند سندبلاست در بسیاری از حوزه‌ها نظیر مکانیک، عمران، شیمی، پلیمر و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • سازگاری با محیط زیست:  

اکثر ساینده‌های سندبلاست با محیط زیست سازگار هستند و در صورت عدم بازیابی، باعث آلایندگی یا آسیب‌های زیست‌محیطی نمی‌شوند.

سندبلاست و رنگ
سندبلاست و رنگ

معایب سندبلاست چیست؟

در صورت رعات نکردن موارد و نکات ایمنی حین عملیات سندبلاست ممکن است مشکلاتی برای افرادی که در معرض این کار قرار دارند پیش بیاید که به آن ها اشاره می کنیم :

  • بیماری‌های تنفسی:

در صورت استفاده از ماسه (مخصوصا نوع سیلیسی)، احتمال رخ دادن بیماری سیلیکوزیس در کارکنان افزایش می‌یابد.

  • نیاز به تهویه:

فرآیند سندبلاست خشک با تولید گرد و خاک زیاد همراه است. به همین دلیل، اجرای این فرآیند باید در یک محیط دارای تهویه صورت گیرد.

  • احتمال آسیب فیزیکی:  

به دلیل استفاده از ساچمه‌های فولادی، دانه‌های شیشه‌ای و دیگر مواد سخت، برخورد ذرات ساینده به پوست می‌تواند باعث آسیب فیزیکی شود. در صورت استفاده از تجهیزات ایمنی، این مشکل برطرف خواهد شد.

نکات ایمنی که باید در عملیات سندبلاست رعایت شوند :

  • آماده سازی محیط :

برای شروع کار باید محیط از وسایل اضافی که ممکن است برای کارکنان خطر آفرین باشد پاکسازی شود و از سالم بودن دستگاه های تهویه، کمپرسورها و وسایل اطمینان حاصل کرد.

  • بررسی تجهیزات :

تجهیزات مورد استفاده نظیر ماسک ها، نازل ها و … را از نظر سلامت و نداشتن ترک و درز و همچنین فیلترهای تنفسی را باید قبل از شروع کار بررسی کرد و از سالم بودن آن ها مطمئن شد.

  • پوشش های محافظتی :

تمامی کارکنان باید دارای پوشش های محافظتی نظیر کلاه، لباس، دستکش، کفش، گوش‌گیر و عینک ایمنی باشند.

با تشکر از اینکه تا پایان مقاله سندبلاست چیست؟ همراه ما بودید. خوشحال می شویم اگر پیشنهادات خود را در قسمت نظرات در انتهای همین مقاله با ما در میان بگذارید.

تماس با سام بلاست

مشاوره رایگان سام بلاست

با ما تماس بگیرید


09125150536

5 Comments

  1. […] بیشتر بخوانید : سندبلاست چیست؟ رنگ تجهیزات صنعتی […]

  2. […] می کنند. البته شرح کامل عملیات سندبلاست را در مقاله سندبلاست چیست توضیح داده ایم و می توانید مطالعه بفرمایید. روش های […]

  3. […] می باشد. شرح کامل سندبلاست و کاربردهای آن را در مقاله سندبلاست چیست توضیح داده […]

  4. […] مقاله های قبلی سام بلاست در مورد اینکه سندبلاست چیست و چه کاربردهایی دارد صحبت کردیم؛ حال در این مقاله می […]

  5. […] بیشتر بخوانید : سندبلاست چیست؟ دستگاه ایرلس برقی مدل DP-6320 […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *