رنگ صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

رنگ صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

رنگ صنعتی چیست

رنگ صنعتی چیست

کاربردهای رنگ صنعتی
کاربردهای رنگ صنعتی

رنگ صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

رنگ صنعتی چیست ؟ رنگ تجهیزات صنعتی به دلیل اهمیت بالای کیفیت این تجهیزات و قرار داشتن این تجهیزات در معرض خوردگی و زنگ زدگی بسیار مورد توجه قرار می گیرد. جهت رنگ تجهیزات صنعتی و پتروشیمی از رنگ صنعتی استفاده می شود. رنگ صنعتی جهت مقاومت بالا در برابر خوردگی، پوسیدگی و زنگ زدگی تولید می شود. جهت ساخت رنگ صنعتی از مواد پلیمری، اپوکسی و فلوئورپلیمر استفاده می شود که پوششی بسیار سخت و نفوذ ناپذیر و نچسب ایجاد می کنند.

البته برای اجرای عملیات رنگ کاری با رنگ صنعتی ابتدا سطوح مورد نظر باید آماده سازی شوند و این امر به وسیله عملیات سندبلاست (مشاهده همه محصولات سندبلاست) سطوح انجام می شود تا چسبندگی رنگ با کیفیت هرچه بیشتر انجام شود.

هدف استفاده از رنگ صنعتی چیست ؟

 لازم به یادآوری است که این رنگ ها معمولاً به دلایل مقاومتی و حفاظتی بیشتر استفاده می شوند و هدف از این عملیات رنگ ، زیبایی نمی باشد.

کاربرد های رنگ صنعتی

اغلب رنگ های صنعتی با اهداف محافظتی اجرا می شوند و برای نگهداری هرچه بهتر در زمانی طولانی تر روی سازه های فلزی و بتنی که در معرض آب و هوای نامناسب قرار دارند و خطرات پوسیدگی، خوردگی و زنگ زدگی آن ها را تهدید می کند استفاده می شوند.

لوله های فولادی که برای جابجایی انواع گازها، مواد پتروشیمی، مواد غذایی، روغن و … باید با پوشش رنگ صنعتی ، رنگ کاری شوند تا علاوه بر مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی، در برابر انواع حلال های شیمیایی، اسیدها بازها نیز مقاوم باشند و همچنین به دلیل خاصیت عدم چسبندگی این رنگ ها، مواد داخل لوله ها به لوله های انتقال رسوب نکنند.

همچنین سطوح فلزی در سازه های صنعتی نفتی و گازی، کارخانه ها، نیروگاهها و دیگر واحدهای شیمیایی و پتروشیمی ها با توجه به اینکه در شرایط محیطی نامناسب قرار دارند و ممکن است به زودی دچار فرسودگی شوند، باید مرتبا ترمیم و رنگ آمیزی شوند.

 

رنگ تجهیزات صنعتی
رنگ تجهیزات صنعتی

انواع رنگ صنعتی

رنگ های صنعتی در دسته بندی های مختلفی قرار دارند ولی ما می توانیم آن ها را براساس نوع رزین، نوع حلال و یا لایه مصرفی رنگ دسته بندی کنیم.

انواع رنگ صنعتی بر اساس رزین

رنگ صنعتی اپوکسی، رنگ صنعتی پلی یورتان، رنگ صنعتی کولتار اپوکسی در دسته بندی بر اساس رزین قرار دارند.

انواع رنگ صنعتی بر اساس حلّال

رنگ صنعتی بدون حلال یا solvent free ، رنگ صنعتی پایه حلالی، رنگ صنعتی پایه آب در این دسته بندی قرار می گیرند.

انواع رنگ صنعتی بر اساس لایه مصرفی

رنگ صنعتی آستر، رنگ صنعتی میانی، رنگ صنعتی رویه در دسته بندی لایه مصرفی قرار دارند.

پرکاربردترین و مهم ترین رنگ صنعتی، رنگ های بر اساس رزین هستند که به توضیح آن ها می پردازیم :

رنگ صنعتی اپوکسی

امروزه رنگ های اپوکسی به دلیل خواص بسیار خوب چسبندگی و مقاومت در برابر عوامل شیمیایی  و ضد خوردگی در سازه های دریایی مورد استفاده قرار می گیرند.

رنگ صنعتی پلی یورتان

از خواص رنگ های پلی یورتان می توان به مقاومت در برابر نور خورشید و خواص ظاهری و چسبندگی خوب اشاره داشت که به عنوان لایه نهایی در رنگ کاری تجهیزات صنعتی و دریایی استفاده می شوند. رنگ پلی یورتان به دلیل چسبندگی عالی روی سطح گالوانیزه ، آلومینیوم ، مس و حفظ براقیت و ثبات رنگ مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ های الکیدی هواخشک

رنگ های الکیدی هواخشک جهت محافظت سازه ها و تجهیزات در برابر عوامل محیطی مرطوب و شرجی و نیز محیط های شهری مورد مصرف قرار می گیرد. از جمله خواص این رنگ ها می توان به براقیت بالا، ثبات و حفظ رنگ بالا اشاره نمود.

رنگ های کوره ای

رنگ های کوره ای به صورت پودری می باشند و سطح مورد نظر را با بار مثبت باردار می کنند و سپس رنگ کوره ای را با گان با بار منفی بر روی سطح می پاشند تا چسبندگی بالایی داشته باشد و سپس تجهیزات مورد نظر را در کوره های با دمای بالا قرار می دهند تا به سطحی یکنواخت و کیفیت بالای رنگ و چسبندگی برسند.

رنگ های مقاوم حرارتی

رنگ های مقاوم حرارتی نیز در دسته رنگ های رزینی هستند و معمولاً روی سطوحی که در معرض حرارت بالا قرار دارند استفاده می کنند.

 

رنگ های صنعتی
رنگ های صنعتی

تفاوت رنگ صنعتی و ساختمانی

تا اینجا با انواع رنگ های صنعتی و کاربردهای آن ها آشناشدیم؛ در ادامه می خواهیم تفاوت رنگ صنعتی و ساختمانی را بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید :

رنگ های صنعتی برای تجهیزات صنعتی، دریایی و پتروشیمی ساخته شده است ولی رنگ های ساختمانی برای استفاده در ساختمان ها و منازل مسکونی و مکان های اداری استفاده می شود.

هدف از استفاده از رنگ های صنعتی، محفاظت از سطوح ، حفاظت از وسايل و تجهيزات صنعتی در برابر عوامل مخرب محيطي
نظير رطوبت، شرایط جوی نامناسب، تماس مستمر با آب، آتش سوزی، حلال های صنعتی، سایش مداوم و … می باشد ولی رنگ های ساختمانی جهت زیبایی به کار می روند و اهداف محافظتی در اولویت بعدی قرار دارد.

تاییدیه های آزمایشگاهی رنگ صنعتی

تولید و عرضه رنگ های صنعتی، شرایطی دارد و باید  شرکت های تولیدی از برخی آزمایشگاه های معتبر کشور، تاییدیه و تضمین کیفیت دریافت کنند.

کارگاه های تولید رنگ‌های مورد مصرف در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع نیروگاهی و فولاد را از معتبرترین آزمایشگاهای تضمین کیفیت کشور همچون پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه نیرو، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و… تاییدیه دریافت می کنند.

روش های اجرای رنگ صنعتی

رنگ های صنعتی معمولاٌ با استفاده از قلم مو، اسپری بدون هوا و یا غلطک های رنگ اجرا می شوند.

در ادامه به بررسی روش های کاربردی اجرای رنگ صنعتی که در حال حاضر در اکثر مکان ها در حال اجرا می باشد می پردازیم :  

روش غوطه ور کردن تجهیزات

در این روش، تجهیزات و وسایل را در یک وان رنگ  غوطه ور می کنند تا بخش مورد نظر به طور کامل در معرض رنگ قرار بگیرد.

رسوب الکتروفورز

در روش رسوب الکتروفورز، از میدان الکتریکی برای قرار دادن ذرات کلوئیدی در یک بستر جهت پوشش دهی، استفاده می کنند.

اسپری رنگ

روش اسپری رنگ ، روشی بسیار کاربردی است که به وسیله گان رنگ پاش، رنگ صنعتی بر روی تجهیزات پاشیده می شود. (مشاهده همه محصولات رنگ سام بلاست)
روش اسپری رنگ بهترین روش برای دسترسی به سطوح غیر قابل دسترسی می باشد و می توان رنگ را به صورت یکنواخت بر روی سطوح اسپری کرد.

خرید رنگ صنعتی
خرید رنگ صنعتی

خرید رنگ صنعتی

برای خرید رنگ صنعتی حتماٌ باید با افراد و شرکت هایی که در این زمینه فعالیت و تجربه بالایی دارند مشورت کنید تا با علم به اینکه اولویت های خرید رنگ صنعتی چیست بتوانید با توجه به درخواست مورد نظرتان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

گروه تخصصی سام بلاست ( انجام خدمات سندبلاست ) می تواند جهت انتخاب بهترین و مناسب ترین سیستم رنگ، و خرید رنگ صنعتی با توجه به شرایط محیطی و همچنین ماندگاری مدنظر شما پیمانکاران گرامی، بهترین پیشنادات را بر اساس تجربه گرانبهایی که در این سال ها به دست آورده است، برحسب نیاز و سلیقه شما ارائه نموده و شما را در انتخاب و خرید بهترین رنگ صنعتی راهنمایی نماید. جهت مشاوره رایگان با گروه سام بلاست با ما در تماس باشید. (همه محصولات سام بلاست)

تماس با سام بلاست

مشاوره رایگان سام بلاست

با ما تماس بگیرید


09125150536

7 Comments

  1. […] بیشتر بخوانید : رنگ صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ وت بلاست […]

  2. […] رنگ صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ […]

  3. […] رنگ صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ دیگ سندبلاست 80 لیتری […]

  4. […] بیشتر بخوانیم : آشنایی با رنگ های صنعتی آشنایی با رنگ اپوکسی […]

  5. […] بیشتر بخوانیم : رنگ صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ رنگ پلی یورتان در صنایع کشتی سازی […]

  6. […] رنگ صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ رنگ کاری با دستگاه گان رنگ پاش […]

  7. […] بیشتر بخوانید : رنگ صنعتی چیست؟ دستگاه ایرلس برقی مدل S3 […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *