سندبلاست شیشه چیست؟

سندبلاست شیشه چیست؟

سندبلاست شیشه

سندبلاست شیشه

آشنایی با سندبلاست شیشه
آشنایی با سندبلاست روی شیشه

در این مقاله می خواهیم به یکی از کاربردهای مهم و ظریف سندبلاست اشاره کنیم؛ بله سندبلاست شیشه !!  امروزه برای مات کردن شیشه و محدود کردن دید به داخل و ایجاد طرح های مختلف روی شیشه به غیر از چسباندن روکش های مختلف روی شیشه، از روش دیگری استفاده می کنند که به آن سندبلاست شیشه می گویند. در ادامه با ما همراه باشید تا با تمام روش ها و کاربرد های سندبلاست روی شیشه آشنا شویم.

سندبلاست شیشه چیست؟

به فرآیند مات کردن شیشه یا ایجاد طرح های مختلف روی شیشه به وسیله پاشش با فشار نوعی از ماسه با دستگاه های مخصوص، سندبلاست شیشه می گویند.

هرچه مقدار ماسه و فشار پاشش ماسه بیشتر باشد، سطح شیشه بیشتر مات می شود.

استفاده از این روش ، دید را محدود می‌کند ولی همچنان نور را از سطح شیشه عبور می کند و شما می‌توانید با استفاده از طرح‌ها و الگوهایی خاصی که ایجاد می‌کنید، فرآیند سند بلاست را بر روی شیشه انجام دهید تا طرح‌های زیبایی را بر روی آن به تصویر بکشید.

لازم به ذکر است  برای اینکه فرآیند سند بلاست لایه‌های عمیقی از شن و ماسه را بر روی شیشه ایجاد کند لازم است که شیشه دارای ضخامت بیشتری باشد و بدین ترتیب شیشه هم دارای مقاومت بالاتری خواهد بود. این فرآیند ممکن است زمان‌بر باشد ولی در مقابل ظاهری سه‌بعدی و زیبا بر روی شیشه پدید خواهد آمد.

گاهی اوقات نیز جهت مقاوت بیشتر شیشه یک لایه لمینت روی آن می کشند که به شیشه سکوریت تبدیل می شود.

سندبلاست چیست؟

عملیات سندبلاست روشی است که به وسیله پاشش ماسه ها یا مواد ساینده دیگر بر روی سطوح، آن سطح را یا از آلودگی پاک می کنند یا عمل زیرسازی جهت خدمات رنگ کاری انجام می شود و یا برای ایجاد حکاکی یا طرح های مختلف روی سطوح انجام می شود.

برای عملیات سندبلاست تجهیزات زیر الزامی است :

دیگ سندبلاست :

برای نگهداری مواد ساینده نظیر شن و ماسه، سیلیس و …  از دیگ سندبلاست استفاده می شود که برای سندبلاست سطوح مختلف، ظرفیت دیگ سندبلاست متفاوت می باشد.

نازل سندبلاست :

برای پاشش مواد ساینده بر روی سطوح از نازل سندبلاست استفاده می شود که برای سندبلاست سطوح مختلف، ضخامت نوک نازل سندبلاست متفاوت می باشد.

کمپرسور هوا :

برای ایجاد فشار جهت پاشش مواد ساینده، از کمپرسور هوا استفاده می شود که برای سندبلاست سطوح مختلف، فشار هوا متفاوت می باشد.

کاربرد های سندبلاست شیشه
کاربرد های سندبلاست روی شیشه

کاربردهای سندبلاست شیشه

  • در منازل مسکونی برای شیشه‌ی حمام، شیشه بالکن و حتی سرویس بهداشتی می‌توان از شیشه سندبلاست شده استفاده کرد.
  • در سازمان ها و اداره ها جهت جداسازی فضاهای کاری به جای پارتیشن های چوبی و شیشه های معمولی، می توان از شیشه سندبلاست شده استفاده کرد. این شیشه ها گاهاً مات می شوند یا طرح های و نقش های گوناگونی روی آن ها درج می شود.
  • در مکان‌های تجاری بیشترین استفاده از سندبلاست برای زدن لوگو و یا آرم تجاری مربوطه می‌باشد.
  • گاهی اوقات از شیشه سندبلاست شده در پنجره های دوجداره در ساختمان ها نیز استفاده می شود.

انواع شیشه سندبلاست

از انواع شیشه های سند بلاست می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شیشه سکوریت
  • شیشه رنگی 
  • شیشه فلوت ساده 
  • شیشه کریستال 
  • شیشه لاکوبل رنگی 
  • شیشه دوجداره 

طرح های سند بلاست شیشه

جهت انجام ، اجرای طرح های مختلف از جمله لوگو و یا طرح های آماده روی شیشه قابل انجام است. به هنگام ثبت سفارش سندبلاست روی شیشه، هرطری قابل پیاده سازی می باشد. ثبت لوگوی شرکت ها به عنوان سندبلاست روی شیشه از پر استفاده ترین طرح های سندبلاست روی شیشه می باشد.

شما می‌توانید با نرم افزارهای کامپیوتری طرح سندبلاست روی شیشه خاصی را برای روی شیشه خود طراحی نمایید. امروزه افراد تمایل بیشتری به استفاده از این شیشه‌ها در فضای بیرونی و داخلی منزل و شرکت خود دارند.

شما می‌توانید طرح سندبلاست برای شیشه خاص خود را بر روی کاغذ یا مقوا بکشید و با چاقو برش دهید و سپس از این طرحهای برش داده شده برای طراحی سندبلاست استفاده نمایید، شما می‌توانید تنها بر روی منطقه کوچکی از شیشه اثر خود را طراحی نمایید و از شن پاش تنها بر روی آن محدوده استفاده نمایید.

طرح های سندبلاست روی شیشه
طرح های سندبلاست روی شیشه

انواع طرح های شیشه سندبلاست

شیشه راه مات

جهت تولید شیشه سندبلاست راه مات، به صورت یکی در میان شیشه شفاف و مات خواهد شد. به عبارتی تعدادی خط های افقی با عرض ۱۰ سانتی متر (بیشتر یا کمتر) روی شیشه وجود دارد.

شیشه مات

اگرچه شیشه مات در حمام ها برای حفظ حریم خصوصی در صفحه های حمام، پنجره ها و درهای شیشه ای عالی عمل می کند، اما می توان از آن در بسیاری از مکان های دیگر در اطراف خانه نیز استفاده کرد.

در اینجا چند مثال وجود دارد که شما را به فکر وادار می کند:

آینه‌ها را می‌توان در هنگام نصب روشنایی در پشت سندبلاست کرد یا طرح‌هایی را در قسمت جلویی آن سندبلاست کرد.

نرده ها و پارتیشن ها با الگوهای سندبلاست شده روی آنها عالی به نظر می رسند (حتی می توانیم آنها را با طرح کاغذ دیواری شما مطابقت دهیم).

درب های شیشه ای در واحدهای شیشه دوجداره را می توان برای حفظ حریم خصوصی و یا برای تزئین طرح دار کرد. حتی می توانید نام خانه خود را در پنجره ای در بالای درب ورودی خود حک کنید.

و فقط در اطراف خانه نیست که شیشه مات می تواند مفید باشد. داشتن لوگو یا نقوش حک شده بر روی درها، پنجره ها، میز و تابلوها می تواند یک افزودنی فوق العاده و کاربردی برای محل کار نیز باشد.

شیشه سکوریت

از شیشه های سند بلاست سکوریت برای درب های شیشه ای، پارتیشن شیشه ای و کابین دوش شیشه ای استفاده می شود تا احتمال شکسته شدن به حداقل برسد.

 تولید شیشه سندبلاست سکوریت به گونه ای است که ابتدا روی شیشه طرح سندبلاست ایجاد شده سپس جهت سکوریت شدن وارد کوره های با درجه حرارت بسیار بالا می شود.

شیشه لمینت

برای تولید شیشه های مات لمینت شده ابتدا دو شیشه مات سندبلاست با ابعاد یکسان برش داده می شود سپس توسط لایه چسبناک PVB و SGP به یکدیگر چسبیده می شوند، این نوع شیشه ها از مقاومت بالایی برخوردار است.

شیشه دوجداره

شیشه دوجداره سندبلاست جهت پنجره دوجداره استفاده می شود که معمولا از یک شیشه سندبلاست شده و از یک شیشه شفاف تشکیل شده به طوری که شیشه مات روی نمای خارجی ساختمان قرار خواهد گرفت.

شیشه رنگی

از این نوع شیشه ها به دلیل رنگی بودن  می توان برای پروژه های تزئینی استفاده کرد. همچنین شیشه های سندبلاست رنگی برای طراحی در دکوراسیون داخلی کلاسیک نیز کاربرد دارد.

شیشه خم

برای تولید شیشه های خم سندبلاست ابتدا طرح روی شیشه سندبلاست شده سپس قالب فلزی با شعاع خم مورد نظر ساخته می شود در نهایت شیشه به همراه قالب فلزی داخل کوره قرار داده خواهد شد.

شیشه گرد

از شیشه های سندبلاست گرد برای شیشه رومیزی استفاده می شود. برای تولید شیشه گرد با قطر کمتر از ۱۰۰ سانتی متر از روش دستی ( گرد بر ) و برای تولید شیشه های گرد با قطر بیش از ۱۰۰ سانتی متر از دستگاه CNC و MASTER استفاده می شود.

قیمت سندبلاست روی شیشه

قیمت سندبلاست کردن شیشه به نکات زیر بستگی دارد :

  • ابعاد شیشه 
  • نوع طراحی
  • مقدار مات شدن شیشه
  • رنگ شیشه
  • رنگ طرح
  • طراحی لوگو

قیمت سندبلاست کردن شیشه بستگی به نوع طرح شما نیز دارد . یعنی هر مقدار که طراحی شما ساده تر باشد هزینه آن کمتر می شود و هر مقدار طراحی شما پیچیده باشد قیمت نیز بالاتر می رود.

البته در برخی موارد این هزینه ها را نیز باید به هزینه های فوق اضافه کرد :

  • هزینه باز کردن شیشه ها توسط نصاب
  • هزینه انتقال شیشه ها به کارگاه با وانت مخصوص حمل شیشه
  • هزینه انتقال شیشه ها به محل شما با وانت مخصوص حمل شیشه
  • هزینه نصب شیشه ها توسط نصاب
سندبلاست شیشه
روش سندبلاست کردن شیشه

روش سندبلاست کردن روی شیشه

همانطور که قبلاً توضیح دادیم، سندبلاست روشی است که به وسیله آن یک لایه از روی سطح برداشته می شود و یا باعث ایجاد خط و خش هایی روی سطح مورد نظر می شود. حال برای سندبلاست کردن شیشه مراحلی در پیش رو داریم که در ادامه آن ها را بیان می کنیم :

  1. همان طور که می دانید جهت سندبلاست کردن شیشه، هدف پوشاندن نواحی از سطح است که قصد حکاکی نداریم و نیز باز گذاشتن مناطقی است که می خواهیم حکاکی روی آن را انجام دهیم.
  2. ابتدا ابعاد و اندازه قطعه شیشه ای که می خواهیم حکاکی روی آن انجام دهیم را انتخاب می کنیم.
  3. در مرحله بعد طرح مورد نظرمان را که روی برچسب طراحی کرده ایم روی شیشه مورد نظر می چسبانیم. بین شیشه و برچسب بایستی  سعی شود که هیچ حباب هوایی وجود نداشته باشد. برچسب باید به گونه ای باشد که بعد از سندبلاست کردن بتوان آن را از روی شیشه جدا کرد. برای اینکه طرح موردنظر به راحتی دیده شود بهتر است که از برچسب های شفاف استفاده شود.
  4. در مرحله بعد برش قسمت های سفید رنگ تصویر با استفاده از چاقوی تیز و دقیق را انجام می دهیم.
  5. قسمت هایی را که برش خورده است را جدا می کنیم.
  6. حال سطح شیشه ما آماده سندبلاست شدن است؛ شروع به سند بلاست کردن می کنیم.

مزایا و معایب سند بلاست کردن شیشه

مزایای سند بلاست  :

  • سندبلاست عمر طولانی تری دارد و نیاز به مراقبت ندارد .
  • سندبلاست هرگز کنده نمی شود و تا پایان عمر شیشه با آن باقی می ماند .

معایب سند بلاست :

هزینه انجام سند بلاست روی شیشه نسبتاً بالاتر از سایر روشهای مات کردن شیشه است.

این روش حدود ۱۰ روز کاری زمان می برد، این در صورتی است که سایر روشهای مات کردن شیشه نهایتاً ۲ روزه انجام می شود.

پس از اینکه شیشه سندبلاست شد، طرح انجام شده قابلیت تعویض یا تغییر را ندارد. برای انجام عملیات سندبلاست روی شیشه بایستی شیشه ها را از محل خود باز کرده و با ماشین مخصوص حمل شیشه به کارگاه سندبلاست انتقال داده شود ولی برای نصب مات کن نیازی به این کار نیست و در محل شما انجام می شود.

تماس با سام بلاست

مشاوره رایگان سام بلاست

با ما تماس بگیرید


09125150536

6 Comments

  1. […] بیشتر بخوانیم : سندبلاست شیشه چیست؟ مزایا و معایب رنگ اپوکسی […]

  2. […] بیشتر بخوانید : سندبلاست شیشه چیست؟ سندبلاست با آب […]

  3. […] سندبلاست شیشه چیست ؟ کمپرسور هوای سندبلاست […]

  4. […] از روش های مات کردن شیشه و ایجاد حکاکی روی شیشه، سندبلاست شیشه است که با پاشش شن و ماسه های مخصوص ، از طریق نازل […]

  5. […] عملیات سندبلاست شیشه ، مواد ساینده سیلیس با فشار روی سطح شیشه پاشیده می شود […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *