سندبلاست و هر آنچه لازم است درباره آن بدانید

سندبلاست و هر آنچه لازم است درباره آن بدانید

کاربرد سندبلاست

کاربرد سندبلاست که از آن تحت عنوان ساب پاشی یا تمیزکاری پاششی نیز یاد می شود، یکی از پر کاربردترین روش های ماشین کاری سایشی محسوب می شود. گفتنی است که این روش عمدتا با هدف تمیز کاری، پرداخت و تغییر شکل سطوح سختی مختلفی همچون چوب، سنگ، بتن، فلز، شیشه و حتی پارچه به کار گرفته می شود. دستگاهی که بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرد، سندبلاستر نامیده می شود.

 

کاربرد سندبلاست

سندبلاست چیست؟

 

در روش ساب پاشی مواد ساینده فلزی یا غیر فلزی را با سرعت قابل توجهی که از فشار هوا یا نیروی گریز از مرکز ناشی می شود، با سطح مورد نظر برخورد می دهند. بدین ترتیب تمام آلودگی ها و مواد اضافه ای که بر روی لایه بالایی سطح مورد نظر جا خوش کرده اند، از بین رفته و سطحی با پرداخت مورد نظر حاصل می شود.

حال ممکن است این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که منظور از مواد ساینده فلزی یا غیر فلزی در پاراگراف فوق چیست؟ خدمتتان عرض خواهیم کرد.

 

آشنایی مختصر و مفید با ساینده

 

ساینده که یکی از اصلی ترین اجزای فرآیند سندبلاست می باشد، ماده ای جامد و در عین حال سخت است که در زمینه پرداخت سطوح استفاده می شود. این ماده که در دو نوع فلزی و غیر فلزی موجود است، به دلیل برخورداری از سختی بالا دارای قابلیت لایه برداری عالی است. از جمله مهم ترین انواع ماده ساینده می توان به ماسه سیلیکا، گارنت، ساچمه و گریت، استارولیت، آلومینا و کاربید و… اشاره کرد.

 

کاربرد سندبلاست

 

از کاربردهای سندبلاست در صنعت هر چه بگوییم، کم گفته ایم. در ادامه برخی از مهم ترین کاربردهای این روش را معرفی و به طور مختصر بررسی خواهیم کرد.

 

لایه برداری

 

یکی از مهم ترین کاربردهای این روش لایه برداری سطوح مختلف قبل از رنگ کاری و پوشش دهی آن ها است. با استفاده از این روش می توان مواد اضافی موجود بر روی سطوح مختلفی همچون سطح خودروها، ماشین آلات و… را به سادگی و بدون هیچ دردسری جدا کرد. لازم به ذکر است که شدت لایه برداری با استفاده از این روش قابل تنظیم بوده و هیچ آسیبی به سطح زیرین وارد نمی کند.

 

تمیزکاری

 

به عنوان یکی از متداول­ترین روش­های تمیزکاری سطوح بزرگ و کوچکی همچون ساختمان­ها، ماشین آلات صنعتی و حتی آچار و پیچ گوشتی­های زنگ زده می­توان به سندبلاست اشاره کرد. رفع گرفتگی ماشین آلات یکی دیگر از کاربردهای این روش محسوب می شود.

 

 

آماده سازی سطح برای پوشش دهی

 

سطح مورد نظر پس از لایه برداری و تمیزکاری آماده هرگونه رنگ آمیزی با ایرلس برقی یا دستگاه ایرلس بادی ، چسب کاری و… است. در صورتی که سطح به طور مناسب و استاندارد آماده سازی نشود، پوشش آن عملکرد درستی نداشته و ماندگاری چندانی نخواهد داشت.

صافکاری و پرداخت سطح، ساخت سطوح تزئینی، بازگرداندن ظاهر اصلی به آجر و سنگ، از بین بردن کپک خانه، حکاکی، پاک کردن لکه روغن و… از دیگر کاربردهای این روش پر طرفدار است.

 

 

2 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *