آشنایی با نازل سندبلاست و کاربرد آن

آشنایی با نازل سندبلاست و کاربرد آن

نازل سندبلاست

نازل سندبلاست

نازل سندبلاست چیست
نازل سندبلاست چیست

همانطور که می دانیم برای انجام عملیات سندبلاست، تجهیزات و وسایلی مورد نیاز است تا فرآیند بلاستینگ سطوح به خوبی و با کیفیت بالا انجام شود. در مقاله های قبلی تاثیر دیگ سندبلاست در عملیات بلاستینگ را شرح دادیم. در این مقاله می خواهیم با نازل سندبلاست بیشتر آشنا شویم و کاربرد آن در فرآیند بلاستینگ را شرح دهیم؛ پس تا پایان مقاله همراه سام بلاست باشید.

تجهیزات سندبلاست

در فرایند سندبلاست، مواد ساینده با فشار بالا بر روی سطوح پاشیده می شوند تا آلودگی ها و زنگ زدگی هایی که در گذر زمان روی سطوح فلزی و یا غیر فلزی چسبیده است را پاکسازی کنند و سطح مورد نظر را یکدست و یکنواخت کرده و برای عملیات بعدی که ممکن است رنگ کاری باشد آماده سازی نماید.

جهت انجام این فرایند تجهیزاتی لازم است که به معرفی آن ها می پردازیم :

  • دیگ سندبلاست
  • شیلنگ سندبلاست
  • نازل سندبلاست
  • کمپرسور هوا
  • شیلنگ هوای کمپرسور
  • دستکش سندبلاست
  • لباس کار سندبلاست
  • کلاه سندبلاست
  • دستگاه تصفیه هوای کلاه سندبلاست
  • مواد ساینده

نازل سندبلاست چیست؟

مواد ساینده برای انتقال از دیگ سندبلاست بر روی سطوح، از طریق شیلنگ سندبلاست به نازل سندبلاست هدایت شده و سپس از آنجا بر روی سطوح پاشیده می شوند.

نازل سندبلاست لوله فلزی است که سر شیلنگ سندبلاست نصب می گردد؛ مواد ساینده داخل دیگ سندبلاست قرار دارند و از طریق فشار هوای کمپرسور وارد شیلنگ سندبلاست شده و به سمت نازل منتقل می شوند و سپس از طریق نازل بر روی سطوح هدایت می شوند.

معمولاً نازل ها از دو قسمت داخلی و خارجی تشکیل شده است که قسمت داخلی آن از جنس بسیار سخت و با مقاومت بالا در برابر سایش و برخورد با مواد ساینده می باشد.

باید دقت داشت که نازل از کیفیت بالایی برخوردار باشد و مقاومت بالایی داشته باشد، چرا که این قطعه دائماً در مجاورت مواد ساینده قرار دارد و اگر مقاومت بالایی نداشته باشد، در فرآیند بلاستینگ به سرعت فرسوده شده و کارایی خود را از دست می دهد.

انواع نازل سندبلاست
انواع نازل سندبلاست

انواع نازل سندبلاست

با توجه به سطوح مورد نظر و نوع مواد ساینده مصرفی، از نازل های بلاستینگ با اندازه، قطر، ابعاد و جنس های مختلفی استفاده می شود.اندازه دهانه نازل ها از 3 میلیمتر شروع شده و تا 12 میلیمتر می باشد که با توجه به نوع کار، نوع مواد ساینده و فشار هوای کمپرسور، نوع نازل مورد نیازمان را انتخاب می کنیم.

  • دهانه نازل با اندازه 3 میلیمتر که بیشتر جهت سندبلاست چوب و سندبلاست شیشه کاربرد دارند که معمولا  جهت کمپرسور 500 لیتر به بالا استفاده می شوند.
  • دهانه نازل با اندازه 4 میلیمتر که جهت سندبلاست چوب و سندبلاست شیشه استفاده می شوند و برای کمپرسور 1000 لیتر به بالا کاربرد دارند.
  • دهانه نازل با اندازه 6 میلیمتر که بیشتر برای تمیزکاری و سندبلاست  سطح فلزات کاربرد دارند و معمولاً با کمپرسورهای 7000 لیتر به بالا استفاه می شوند.
  • نازل های با دهانه 8 میلیمتر هم اکثراً برای تمیزکاری و سندبلاست سطح فلزات استفاده می شوند و با کمپرسورهای 7000 لیتر به بالا استفاده می شوند.
  • نازل های با دهانه 10 میلیمتر که بیشتر برای تمیزکاری و سندبلاست سطح فلزات با حجم بالا و سطوحی که احتیاج به خط و خش با عمق بیشتری دارند استفاده می شوند که معمولا با کمپرسورهای 10000 لیتر به بالا استفاه می شوند.
  • نازل های با دهانه 12 میلیمتر هم مانند قبلی برای سندبلاست با حجم بالا و عمق زیاد سطح فلزات کاربرد دارند  که معمولاً با  کمپرسورهای 15000 لیتر به بالا استفاده می شوند.

متداول ترین نازل ها ازجنس تنگستن کارباید، بورکارباید و نیترید سیلیکون ساخته شده اند.

نازل های روکش دار شامل روکش آلومینیومی با طول بلند، روکش با جنس پلی اورتان، روکش آلومینیوم با طول متوسط و روکش با جنس تنگستن با طول کوتاه می باشند.

 

 

معرفی انواع نازل جهت بلاستینگ

نازل تنگستن کارباید کوتاه

نازل های از جنس تنگستن کارباید با طول کوتاه

این نازل ها در مقایسه با دیگر نازل های سندبلاست طول کم تری دارند. قطر داخلی این نازل ها، ۱۳ میلیمتر تا ۲۸ میلی متر می باشد. این نازل ها در اندازه های مختلفی تولید می شوند که هر کدام برای نوع خاصی از مواد ساینده به کار می روند.

نازل تنگستن کارباید با پوشش آلومینیومی بلند

نازل های تنگستن کارباید با پوشش آلومینیومی و طول بلند

زمانی که فاصله نازل تا سطح مورد نظر بیشتر از 30 سانتی متر باشد از این نازل ها استفاده می شود. معمولاً قطر داخلی این نازل ها 25 میلیمتر تا 32 میلیمتر می باشد که در اندازه ها و ابعاد مختلفی تولید می شوند.

نازل های زاویه دار

نازل های زاویه دار از جنس تنگستن کارباید

نازل های زاویه دار، یکی دیگر از نازل های سندبلاست است که امکان اجرای فرآیند سندبلاست در زاویه ۴۵ درجه از طریق این نازل ها امکان پذیر می باشد. این نازل ها مقاومت خوبی در برابر ذرات زاینده دارند. قطر داخلی این نازل ها از حدود ۳ تا 5/9 میلی متر متغیر است.

نازل تنگستن کارباید با پوشش آلومینیوم متوسط

نازل های از جنس تنگستن کارباید با طول متوسط

نازل های تنگستن کارباید با طول متوسط از نازل های پرکاربرد در عملیات سندبلاست است. این نازل ها با قطرهای متفاوتی تولید می شوند اما به دلیل اینکه طول آن ها کوتاه است، کاربرد زیادی دارند و پر استفاده هستند.

نازل تنگستن کارباید با پوشش اورتان بلند

نازل سندبلاست تنگستن کارباید با روکش اورتان و طول بلند

نازل های با پوشش اورتان دوام و مقاومت بالایی دارند. این نازل ها برای کاربردهای ویژه و سندبلاست سطح در فاصله بیش از ۳۰ سانتی متر کاربرد دارد. این نازل ها نیز در ابعاد مختلفی تولید می شوند.

 

 

نوع اول که دارای پوشش آلومینیوم با طول بلند است در کارخانه‌ها و صنایع بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این حالت باید فاصله نازل تا سطح ۳۰ سانتی متر باشد تا ذرات با سرعت بالا بتوانند خارج شوند.

نوع دیگر که دوام و مقاومت آن از سایر نازل ها بیشتر است، روکش با جنس پلی اورتان است. این نوع از نازل ها نیز در ابعاد مختلفی با توجه به نیاز مشتری موجود است. یکی دیگر از انواع متداول و کاربردی نازل ها، با طول متوسط است زیرا این ابعاد در اکثر صنایع کاربرد دارد. البته می‌توان در صنایع خانگی و کم کاربرد از نوع با طول کم و در حدود ۱۳ سانتی متر استفاده کرد و مواد ساینده را با هوای موجود خارج کرد.

قیمت نازل سندبلاست

قیمت نازل سندبلاست با توجه به سایز، برند و کیفیت نازل تعیین می شود. همانطور که قبلاً ذکر کردیم نازل ها در دو نوع بدون روکش و با روکش تولید می شوند که نوع روکش دار آن گران تر از نازل های بدون روکش می باشد.

جهت خرید نازل سندبلاست مناسب با حجم و نوع کارتان حتماً بعد از مشاوره با سام بلاست و انتخاب محصول مورد نظر  اقدام نمایید. از ویژگی های یک نازل خوب می توان به سبک بودن، داشتن عمر بالا، کارایی خوب و قیمت مناسب اشاره کرد.

تماس با سام بلاست

مشاوره رایگان سام بلاست

با ما تماس بگیرید


09125150536

1 Comment

  1. […] نازل سندبلاست چیست و چه کاربردی دارد ؟ […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *