رنگ پلی اورتان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

رنگ پلی اورتان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

رنگ پلی اورتان چیست
رنگ پلی اورتان چیست

رنگ پلی اورتان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

رنگ پلی اورتان جزو رنگ های دو جزئی است که بر پایه رزین پلی اورتان ساخته می شود. این رنگ از ترکیب دو ماده شیمیایی رزین پولیول و پلی ایزوسیانات تولید می شود.

ساختار رنگ پلی اورتان با رنگ های معمولی ساختمانی بسیار متفاومت است و این رنگ را در برابر طوفان، باد و باران و نور خورشید بسیار مقاوم کرده است و این مزیت باعث شده است که از این رنگ به عنوان یک لایه سخت و بادوام جهت پوشش سطوح استفاده کنند.

البته لازم به ذکر است که رنگ پلی اورتان بسیار براق و زیبا می باشد به دلیل براقیت بالای این رنگ طرفداران زیادی دارد.

مزایای رنگ پلی اورتان

رنگ پلی یورتان کاربری بسیار آسانی دارد بطوری که در کم ترین زمان و با استفاده از یکسری تجهیزات مکانیکی و دستی ساده قابلیت اعمال دارند.

 غلتک ها و دستگاه های مکانیکی اسپری از تجهیزات رایجی هستند که برای پوشش دهی رنگ پلی اورتان استفاده می شوند. از این نوع ابزارآلات و محصولات رنگ کاری می توانید در یک بازه ی زمانی کم طیف وسیعی از مجموعه ی خود را با یک مساحت گسترده رنگ آمیزی کنید.

این رنگ مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی، اسیدی و بازی دارد و در مجاورت این مواد و با شستشوی سطوح با مواد شیمیایی از بین نمی رود.

زمان خشک شدن رنگ پلی یورتان بسیار سریع است و لازم نیست مدت زیادی برای خشک شدن آن صبر کنیم.

رنگ پلی یورتان
رنگ پلی یورتان

مزایای رنگ پلی یورتان

این رنگ در برابر نور خورشید و شرایط آب و هوایی نامناسب و تغییرات دمایی بسیار ماندگار و مقاوم است.

همچنین رنگ پلی یورتان در برابر ضربه نیز بسیار مقاوم است و به راحتی پوسته پوسته و کنده نمی شود.

این رنگ چسبندگی بسیار بالایی دارد و چسبندگی آن به روی سطوح بسیار عالی می باشد.

براقیت بالا و ظاهر بسیار زیبای رنگ پلی یورتان یکی از نکات مثبت این رنگ می باشد.

کاربردهای رنگ پلی اورتان

به دلیل مزایای بی نظیر رنگ پلی اورتان، نظیر مقاومت بالادر برابر ضربه، نور خورشید، شرایط آب و هوایی نامناسب، چسبندگی بالا و براقیت عالی از این رنگ در صنایع و مکان های مختلفی استفاده می شود که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم :

استفاده از رنگ پلی یورتان در صنایع هوافضا

برای پوشش برخی قطعات هواپیما و سازه های داخلی آن  از رنگ پلی یورتان استفاده می کنند که باعث افزایش طول عمر و از همه مهمتر بهبود بازده ای و راندمان سطوح موجود می شوند.

استفاده از رنگ پلی یورتان در پوشش کف مکان های مختلف

رنگ پلی اورتان در پوشش کف مکان های مختلفی مانند مجتمع های تجاری و کارخانجات صنعتی، رنگ کفپوش ها در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی استفاده می شود.

سالن های ورزشی که ضربه زیاد به کف آن ها وارد می شود و مستعد از بین رفتن پوشش کف می باشند و همچنین براق بودن کف آن ها بسیار مهم می باشد مانند سالن های بولینگ بهترین مناطق برای استفاده از رنگ پلی اورتان می باشند.

 آشیانه های هواپیما و همچنین سالن های بزرگ فروش تجهیزات ورزشی به جهت اهمیت زیبایی بصری در محیط، پوشش دهی کف با رنگ پلی یورتان همواره در اولویت قرار دارد.

رنگ پلی یورتان در صنایع کشتی سازی
رنگ پلی یورتان در صنایع کشتی سازی

استفاده از رنگ پلی اورتان در صنایع کشتی سازی

از رنگ پلی اورتان برای عملیات عایق کاری و همچنین آب بندی بدنه ی سازه های دریایی استفاده می شود. در نتیجه استفاده از این نوع پوشش، از خوردگی که به علت وجود رطوبت بالا در سطوحی که در مجاورت آب هستند ایجاد می شود و عمر بالای این تجهیزات تضمین می شود.

استفاده از رنگ پلی اورتان در لوله های نفت و گاز، انتقال آب و مواد شیمیایی

برای حفاظت از لوله های نفت و گاز، انتقال آب و مواد شیمیایی نیز از رنگ پلی یورتان استفاده می شود. بخش عمده ای از این لوله ها در زیر آب قرار دارند و به دلیل فشار بالا و محیط بسیار سخت و مخربی که وجود دارد و خواص مقاومتی این رنگ، استفاده از رنگ پلی یورتان بهترین گزینه برای پوشش این تجهیزات می باشد.

 البته در سایر مسیرهای لوله کشی که در خارج از محیط های آبی هستند نیز از این رنگ ها استفاده می شود.

لازم به ذکر است از این رنگ در مواردی نظیر رنگ کاری برخی قطعات خودرو و ماشین آلات کشاورزی، رنگ آمیزی اسکه ها و سکوهای نفتی، توربین های بادی، سقف و دیوار و تجهیزات کارخانجات و کارگاه های پتروشیمی و … نیز استفاده می شود.

رنگ پلی یورتان در صنایع دریایی
رنگ پلی یورتان در صنایع دریایی

معایب رنگ پلی اورتان

رنگ پلی یورتان نسبت به رنگ های پولیشی شفافیت و براقیت کم تری دارند.

هزینه و قیمت رنگ پلی یورتان بالاتر از رنگ پلی استر است.

رنگ پلی یورتان در طول مدت زمان دچار رنگ پریدگی می شود.

نتیجه گیری :

رنگ پلی یورتان به دلیل خواص مقاومتی بالایی که دارد برای استفاده روی سطوح و تجهیزاتی که در مجاورت باد و باران های شدید، نور خورشید و آب قرار دارند بسیار توصیه می شود.

قیمت بالاتر این رنگ نسبت به رنگ های معمولی و پلی استر نیز به خاطر همین خواصی است که این رنگ نسبت به رنگ های معمولی دارد.

تماس با سام بلاست

مشاوره رایگان سام بلاست

با ما تماس بگیرید


09125150536

1 Comments

  1. […] مختلف رنگ، از جمله رنگ‌های غلیظ و با ویسکوزیته مثل رنگ پلی اورتان بالا استفاده […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *