طریقه مصرف رنگ اپوکسی

طریقه مصرف رنگ اپوکسی

نحوه استفاده از رنگ اپوکسی

نحوه استفاده از رنگ اپوکسی

آشنایی با رنگ اپوکسی
آشنایی با رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی چیست؟

رنگ اپوکسی بهترین پوشش برای مکان هایی است که پر رفت و آمد می باشند و یا در معرض مواد شیمیایی و صنعتی هستند. در این مقاله قصد داریم با رنگ اپوکسی آشنا شویم و نحوه استفاده از رنگ اپوکسی را یاد بگیریم؛ پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

رنگ اپوکسی 

رنگ اپوکسی از ترکیب رزین اپوکسی و پلی امین به دست می آید. رنگ اپوکسی همان رنگ اکریلیک است که به آن اپوکسی اضافه می کنند تا تبدیل به لاتکس شود و به این روش مقاومت آن را بالاتر می برند.

پوشش اپوکسی ابتدا برای مصارف صنعتی طراحی شده بود ولی پس از مدتی و آشنایی با خواص این رنگ، از رنگ اپوکسی برای دیگر مکان ها نظیر کفپوش ها در مجتمع های تجاری و مسکونی نیز استفاده می شود.

آشنایی با رنگ اپوکسی
آشنایی با رنگ اپوکسی

آشنایی با رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی هیچ بویی ندارد و بدون حلال می باشد و رنگ های آن بسیار متنوع است. رنگ اپوکسی پوشش بی نظیری به حساب می آید؛ چرا که به خوبی در برابر سایش، ضربه و … از خود مقاومت نشان می دهد و حتی در برخی موارد از این رنگ به عنوان لایه عایق استفاده می کنند.

رنگ اپوکسی بهترین گزینه برای کف مجتمع های تجاری، پارکینگ ها، اتاقهای تاسیسات و موتورخانه ها، زیرزمینهای مرطوب و همه جاهایی که نیاز به یک پوشش با مقاوت بالا و دوام طولانی مدت دارند می باشد. البته به دلیل براقیت و مقاومت بالا در برابر خط و خش، در منازل مسکونی و در کف آشپزخانه، اتاق نشیمن و … نیز از رنگ اپوکسی استفاده می شود.

تا اینجا با رنگ اپوکسی آشنا شدیم در ادامه مقاله پس از بررسی تفاوت این رنگ با رنگ های دیگر و معرفی مزایا و معایب رنگ اپوکسی، نحوه استفاده از رنگ اپوکسی را بیان می کنیم.

تفاوت رنگ های اپوکسی با رنگ های معمولی

رنگهای اپوکسی یک پوشش محافظ و مقاوم در برابر خوردگی ایجاد می کند که نگهداری از آن، بسیار آسان است. این رنگ در مقابل خوردگی مخصوصا در مقابل سایش و مواد شیمیایی مقاوم بوده و به سادگی تمیز می‌شود و در مجاورت مواد شیمیایی از بین نمی رود.

 همین خواص این کفپوش را برای استفاده در مکان‌های پر تردد مانند گاراژها یا انبارها مناسب کرده است. اما رنگ اکریلیک هنگام استفاده در کف، پس از مدتی پوسته پوسته شده و از سطح جدا می‌شود و این کف ها را می‌بایست دوباره رنگ‌آمیزی کرد.

یکی دیگر از تفاوت رنگ های اپوکسی با رنگ های معمولی در این است که رنگ اپوکسی به خوبی به سطوح بتنی می چسبد و از دوام بیشتری برخوردار است. در صورتی که یک رنگ اکریلیک ساده، در نهایت پوست پوست شده و از سطح جدا می‌شود. این موضوع روی جداول کنار خیابآن‌ها به سادگی قابل مشاهده است که هرچند وقت یکبار احتیاج به رنگ آمیزی مجدد دارند.

خواص کلی رنگ اپوکسی نظیر مقاومت بالای آن در برابر خوردگی و سایش به همراه مزیت های فراوانی که دارد، توانست به سرعت جایگزین دیگر رنگ ها برای استفاده در کفپوش‌ها در مکان های مختلف شود. البته نحوه استفاده از رنگ اپوکسی بسیار در کیفیت اجرای این رنگ موثر است که در ادامه آن را بیان خواهیم کرد.

مزایا و معایب رنگ اپوکسی
مزایا و معایب رنگ اپوکسی

مزایای رنگ اپوکسی

انعطاف‌پذیر بودن، چسبندگی بیشتر،  مقاوم در برابر تردد و درخشندگی، این رنگ را بهترین گزینه برای انتخاب رنگ کف مکان های عمومی تبدیل کرده است.

این رنگ در مقابل گرما و مواد شیمیایی مقاومت خوبی از خود نشان داده است و به همین خاطر برای استفاده در کفپوش‌ها، بسیار مناسب است.

رنگ اپوکسی می‌تواند بیشترین آسیب‌های مربوط به گرما، مواد شیمیایی، خوردگی در مقابل آب و ضربه‌های شدید ناشی از رفت‌وآمد بسیار را تحمل کند.

از رنگ اپوکسی به راحتی می توان بر روی هر کفپوشی استفاده کرد و این موضوع کمی کار را برای ما راحت تر کرده است، همچنین خیلی دیرتر از رنگ های دیگر در طول مدت زمان، حالت خود را از دست می دهد و احتیاج به تعمیر کمی دارد.

با کشیدن یک لایه رنگ اپوکسی، به راحتی سطح مورد نظر را از لکه ها، نفوذ آب و پوست پوست شدن محافظت می کنیم و همچنین به دلیل خواص بالای این رنگ، گرد و غبار روی سطوحی که با رنگ اپوکسی پوشیده شده اند نمی نشیند و تمیز کردن این سطوح بسیار آسان می باشد.

لازم به ذکر است اگر می خواهید خودتان آستین بالا بزنید و از رنگ اپوکسی برای پوشش کف منزل یا محل کارتان استفاده کنید، حتماً باید نحوه استفاده از رنگ اپوکسی را آموزش ببینید.

معایب رنگ اپوکسی

سطوحی که با رنگ اپوکسی پوشیده شده باشند، اگر مقدار کمی روغن روی آن بریزد یا کمی خیس شده باشد، بسیار لیز می شود و خطر سُر خوردگی زیادی دارد.

درست است که رنگ اپوکسی در برابر پوسته پوسته شدن و عوامل محیطی مقاوم است ولی عوامل مختلفی ممکن است پس از مدتی باعث ایجاد ترک روی سطح رنگ اپوکسی شود؛ به عنوان مثال در باشگاه های ورزشی با برخورد وسایل سنگین ممکن است سطح ترک بخورد و به مرور زمان این ترک ها زیاد شود و لازم باشد دوباره کفپوش بر روی کف اجرا شود.

نحوه استفاده از رنگ اپوکسی کمی دشوار است و برای اطمینان از اینکه رنگ اپوکسی به کار برده شده، عالی عمل کند و کیفیت بالایی داشته باشد؛ نیاز به آماده‌سازی فراوان دارد.

برای اجرای رنگ اپوکسی روی کف، باید ابتدا تمام شکاف‌ها را پر کرده، تمام چربی‌ها، روغن و آلودگی‌ها را از بین برد. فرایند خشک شدن نیز بسیار طولانی، زمانبر و خسته‌کننده است.

در واقع چند روز طول می‌کشد تا اپوکسی خشک شود و برای زدن لایه بعدی آماده شود. در طی این چند روز هم نیاز به نگهداری دارد و فردی که مشغول رنگ کاری می باشد باید حتماً با نحوه استفاده از رنگ اپوکسی آشنایی کامل داشته باشد.

این رنگ به شدت در برابر آتش، شعله‌ور می‌شود و برای فضاهایی که این خطر وجود دارد، انتخاب مناسبی نمی باشد.

در صورتی که بخواهید رنگ اپوکسی را از کف حذف کنید و جایگزین دیگری برای آن انتخاب کنید، با عمل دشواری روبرو خواهید بود. تغییر رنگ، طرح یا حتی حذف اپوکسی، ممکن است بسیار پرهزینه و پردردسر باشد.

نحوه استفاده از رنگ اپوکسی
نحوه استفاده از رنگ اپوکسی

نحوه استفاده از رنگ اپوکسی

مرحله یک : تمیز کاری

ابتدا باید کف مورد نظر را به خوبی تمیز کرد و کل سطح را سمباده بکشید تا سطح کاملاً یک دستی داشته باشید و پس از سمباده کشیدن دوباره کف را کاملاً تمیز نمایید.

مرحله دو : بتونه کاری

در مرحله بعدی باید تمام ترک ها و سوراخ ها را با بتونه اپوکسی یا بتونه بتنی کاملاً پر کنید تا برای مرحله بعدی آماده شود.

مرحله سه : رنگ آستر

پس از خشک شدن بتونه باید کف را رنگ آستر بزنید. برای رنگ آستر باید از رنگ آستر از جنس اپوکسی استفاده شود. این نوع آستر جلوی ایجاد حباب روی رنگ نهایی را گرفته و باعث ایجاد کفپوشی بسیار قوی‌تر می‌‌شود.

مرحله چهار : رنگ اپوکسی

پس از خشک شدن رنگ آستر، رنگ اپوکسی آماده شده را روی کف نقاشی کنید. در این مرحله (لایه اول) باید هر گونه ناهمواری بوجود آمده روی کف را از بین ببرید. پس از اینکه رنگ آمیزی سطح تمام شد اجازه بدهید به مدت یک روز کامل اپوکسی خشک شود. پس از خشک شدن باید دوباره یک لایه دیگر رنگ اپوکسی را روی کف اجرا کنید.

این نکته مهم لازم به ذکر است که اگر ترک یا درزی روی لایه اول بوجود آمد، باید بلافاصله آنرا ترمیم کنید.

 در نتیجه قبل از اینکه کل کف را رنگ آمیزی کنید، باید مرتباً سطوح رنگ شده قبلی را چک کنید تا ترک و درزی روی آن بوجود نیامده باشد. اگر این ترک‌ها بموقع ترمیم نشده و اپوکسی خشک شود، دیگر هیچوقت نمی‌توانید آنها را ترمیم کنید.

آموزش زدن رنگ اپوکسی

در این مقاله با رنگ اپوکسی و نحوه استفاده از رنگ اپوکسی آشنا شدید. این نکته لازم به ذکر است که چون رنگ اپوکسی هزینه بالایی دارد و تعمیر آن هم پر هزینه است، برای اینکه خودتان دست به کار شوید و از این رنگ برای منزل یا محل کار استفاده کنید حتماٌ باید با نحوه استفاده از رنگ اپوکسی به خوبی آشنا شوید و روی محل های کوچک امتحان کنید، اگر از کارتان راضی بودید و کارتان بی نقص بود یعنی نحوه استفاده از رنگ اپوکسی را به خوبی آموخته اید و سپس برای انجام کارهای با مساحت زیاد اقدام کنید.

سام بلاست بهترین و با کیفیت ترین خدمات انجام رنگ کاری اپوکسی و رنگ صنعتی را انجام می دهد. برای تجربه یک پروژه عالی با ما تماس بگیرید.

تماس با سام بلاست

مشاوره رایگان سام بلاست

با ما تماس بگیرید


09125150536

2 Comments

  1. […] نحوه استفاده از رنگ اپوکسی رنگ کاری با گان ایرلس […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *