آشنایی با شات بلاست

آشنایی با شات بلاست

آشنایی با شات بلاست

آشنایی با شات بلاست : شات بلاست فرآیندی است که در طی آن ساچمه های ریز فولادی را پس از عملیات ریخته گری، زنگ زدایی و تمیزکاری به سطح فلزات پرتاب می کنند.

هدف اصلی از انجام این کار پوسته زدایی، تمیز کردن، تقویت و یا پلیش فلزات می باشد.

وظیفه پرتاب این ساچمه ها را توربین های پر سرعت با چرخ دوار بر عهده دارند.

آشنایی با شات بلاست

شات بلاست چیست؟

استفاده از روش شات بلاست در کلیه صنایعی که با فلز سروکار دارند، رایج می باشد.

از جمله مهم ترین این صنایع می توان به هوافضا، ریخته گری، کشتی سازی، ساخت و ساز، خودرو، راه آهن و… اشاره کرد.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه

هر دستگاه شات بلاست متشکل از سه قسمت اصلی می باشد. این سه قسمت عبارتند از: الواتور به عنوان بالا برنده ساچمه ها، توربین به عنوان پاشنده ساچمه ها و توربین غبارگیر به عنوان مسئول جمع آوری گرد و غبار حاصل از عمل شات بلاست.

در این تکنولوژی پر کاربرد ذرات فلزی بسیار ریزی را به همراه مخلوطی از مواد ساینده فلزی و شن با سرعت قابل توجهی به سمت سطحی که تمیزکاری می شود، پرتاب می کنند. شاید از خودتان بپرسید که نیروی پرتابی لازم برای انجام این کار از کجا می آید؟

گفتنی است این نیروی پرتابی که به طور قابل توجهی هم زیاد است، توسط نیروی گریز از مرکز چرخشی چرخی که دارای پره هایِ پارو مانندِ قابلِ تغییر می باشد، تولید می شود.

مواد ساینده موجود در طول شعاع چرخشی این پره های پارو مانند به حرکت در می آیند و با سرعتی که قابل تنظیم است، به سطح مورد نظر برخورد می کنند. در اثر برخورد مواد ساینده با سطح مورد نظر، سطح تمیز می شود. ممکن است بگویید تکلیف مواد ساینده چه می شود؟

جالب است بدانید که مواد ساینده پس از برخورد با سطح و تمیز کردن آن کمانه کرده و برای مصرف مجدد وارد اتاقکی می شوند.

البته لازم است بدانید که به همراه این مواد مقداری گرد و غبار نیز به داخل اتاقک راه پیدا می کند. جریان هوای موجود در این اتاقک گرد و غبار موجود را به وسیله یک شلنگ به طرف جمع کننده گرد و غبار سوق داده و از محیط اتاقک دور می کند.

پس از این که سطح طی فرآیند فوق الذکر تمیزکاری و آماده سازی شد، می توان آن را رنگ آمیزی یا پوشش دهی کرده و یا در صورت لزوم جوشکاری کرد. استفاده از این روش در مواردی که ضخامت و چسبندگی

آلودگی های روی سطح مورد نظر زیاد باشد، رایج است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *